Home DVD Entertainment

Innovatiecentrum voor smalfilm

 

High-End Scannen en Digitale Restauratie

Wij digitaliseren Super 8 mm, Dubbel 8 mm, Pathe 9,5 mm, 16 mm, Super 16 mm en 17,5 mm films

€ 1,90 per minuut inclusief Digitale Restauratie


De techniek heeft zich zodanig ontwikkeld dat we smalfilm op een andere manier kunnen benaderen. Volle beelden in échte HD hebben wij met onze nieuwste techniek mogelijk gemaakt. De scherpte en volle beelden leveren een hoge herkenbaarheid en detaillering op. De films presenteren in haar juiste verhouding en originele beeldsnelheid. Dit alles is nu mogelijk voor slechts € 1,90 per minuut inclusief Digitale Restauratie.

Nog niet is smalfilm zó professioneel benaderd als bij de smalfilmwerkplaats!


Kosten noch moeite hebben we gespaard om dit doel te bereiken. Jaren van onderzoek en innovatie zijn hieraan vooraf gegaan. Kleine dia’s die in een image sequence aan elkaar zitten en smalfilm wordt genoemd, als professionele beelden te digitaliseren.


Deze kleine dia’s zijn beeldje voor beeldje opgenomen en hebben een kwaliteit die tot heden onzichtbaar was. Vaak heb ik deze beeldjes met een loep bekeken en mij verwonderd over de enorme kwaliteit. Mijn doel was dat piepkleine beeldje in haar volledigheid te digitaliseren en daarin ben ik geslaagd. Bekijk de filmpjes op deze site en bedenk dat dit smalfilm is.

Uw films in Full-HD op een Media Player


Als u werkelijk van uw films in de hoogste kwaliteit wilt genieten kunnen wij deze voor u in Full-HD en H.264 broadcast encoding met een bitrate van 30 Mb/sec, in de snelheid waarin de film is opgenomen en in de juiste beeldverhouding op een media player zetten. U kunt een media player eenvoudig op uw TV aansluiten en uw smalfilms bewonderen zoals u deze nog niet heeft gezien. Met onze nieuwste technieken bereiken wij deze tot nu toe ongekende kwaliteit.


De films worden beeld voor beeld gescand, naar AVI gebracht, bewerkt met DSP en gecomprimeerd naar H.264.  U ontvangt zowel de H.264 als ongecomprimeerde AVI voor slechts € 1,90 per minuut.

Dit linkse filmpje is een dubbel 8 mm uit 1962 opgenomen door de nu 86 jarige ir. Maarschalkerwaard. Als fanatiek filmer heeft dhr. Maarschalkerwaard diverse prijzen gewonnen in zowel binnen als buitenland. Zijn opmerkelijke stijl is in iedere film zichtbaar.


Ook dit filmpje heeft over- en onderbelichte opnamen waarin wij een goede balans hebben gevonden. Deze over- en onderbelichting is bij smalfilm “normaal” te noemen omdat het uiteindelijke resultaat pas zichtbaar was als de film was ontwikkeld. Overdoen zoals nu bij digitaal filmen was vaak niet mogelijk.

Hoe willen we onze kleuren


Over kleur valt niet te discussieren. Iedereen beleeft kleur anders. Kleurmanagement speelt voor ons een grote rol. Hierbij komt onze kennis van drukwerkvoorbereiding om de hoek kijken. Wij hebben uitgebreide kennis van kleurmanagement en ICC profielen en kunnen aan al uw wensen voldoen.

Dubbel 8 mm filmpje uit 1935 gescand met onze nieuwe Line scanner in 10 bit Greyscale. Het bestand is geëncodeerd naar XDCam HD 4:2:2 CBR 50. De extentie is MXF. We hebben het filmpje in haar juiste verhouding in 16:9 geplaatst.

Dubbel 8 mm filmpje van de Fruitcorso te Goes uit 1964 gescand met onze nieuwe Line scanner in 32 bit RGB. Het bestand is geëncodeerd naar XDCam HD 4:2:2 CBR 50. De extentie is MXF. We hebben het filmpje in haar juiste verhouding in 16:9 geplaatst.

Welkom op de site van de smalfilmwerkplaats!


De smalfilmwerkplaats in een innovatie- en ontwikkelcentrum voor het digitaliseren van smalfilms. Op onze site geven we uitleg over het digitaliseren van smalfilms en brengen wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen die door ons zijn toegepast. Zo hebben wij een Data Line Scanner  voor smalfilm ontwikkeld waarvoor wereldwijd belangstelling is en die een kwaliteit levert die tot nu toe ongekend was.

Müller HM73 Photo Framescanner

Onze films stabiliseren

Praktisch ieder videobewerkingspakket heeft wel een beeldstabilisator. Ondanks dat de functie bij deze pakketten hetzelfde is, het stabiliseren van onze films, zit er veel verschil in kwaliteit. Een van de betere stabilisators is DeShaker van Gunnar Thalin die onder Virtualdub draait. Beide pakketten zijn freeware en dus gratis. Bovenstaand filmpje heb ik met DeShaker bewerkt. Over het algemeen wordt een film wat onscherp als we een stabilisator gebruiken. Bij DeShaker is de onscherpte het meest minimaal. Voor het wegwerken van zwarte balken die ontstaan bij het stabiliseren wordt een zoomfunctie gebruikt. Om zo weinig mogelijk beeld te verliezen kunnen wij uw films tijdens het scannen een overscan geven. Hiermee wordt het beeldverlies beperkt. Ondanks de mindere scherpte is een gestabiliseerde film prettiger om naar te kijken. Wij helpen u graag als u met VirtualDub en DeShaker aan de gang wilt gaan.

Onze films in Full HD !!??


Over Full HD bestaan nogal wat misverstanden. Vaak is men in de veronderstelling dat Full HD staat voor optimale kwaliteit. Dit is niet het geval. Full HD is een containerbestand waarin de afmetingen en het transport geregeld is. De afmeting voor Full HD is 1920x1080 beeldpunten en de aspect ratio 16:9.


We kunnen een ongecomprimeerde Full HD film maken maar ook met compressie als MPEG2 en H.264. De bitrate kan variëren van 4 tot wel 30 Mb/sec en meer. We kunnen verschillende levels instellen, de kleurdiepte in 8 of 10 bit uitvoeren en de chroma in 4:2:2, 4:2:0 of 4:0:0. Als we een ongecomprimeerde Full HD film met volledige dekking willen maken, hebben we een bestand nodig van 6 Mb per frame.


We mogen geen verkeerde verwachting hebben als we onze smalfilms in Full HD uitvoeren. Tevens moet de maker van Full HD weten waar hij/zij mee bezig is.



Full HD kunnen we maken in iedere gewenste beeldsnelheid. Zo kunnen onze films in haar oorspronkelijke opnamesnelheid worden weergegeven. Bij dubbel 8 is dit 16 bps. en bij super 8 18 bps. Pas als we onze films op een drager zetten als DVD of Blu-Ray zullen we de snelheid aan deze norm moeten aanpassen. Als we onze films via een mediaplayer op een TV afspelen kunnen we de oorspronkelijke snelheid hanteren.


Als we een super 8 film naar 25 bps brengen wordt gebruik gemaakt van pull-down techniek waarbij beelden worden gedubbeld. Nadeel is, dat we 40 % onnodige beelden in onze film brengen maar ook 40 % teveel aan data hebben die niet nodig is.


Wij streven ernaar uw films zo hoog mogelijk in te scannen en de oorsprong te handhaven. Pas dan hebben we een perfecte basis die we prima in smalfilmkwaliteit in een Full HD container kunnen stoppen.


Wat is een containerbestand?


Een containerbestand is een bestand waarvan de verpakking en het transport is geregeld. Een containerbestand kunnen we herkennen aan de extentie zoals .avi, .mpg, .mov enz. Als we het over een avi hebben, hebben we het niet over kwaliteit maar over verpakking en transport. Wat in de verpakking zit kan enorm aan kwaliteit verschillen ook al spreken we over een avi. Een avi kan ongecomprimeerd zijn of een compressie hebben. De compressie kan van bestand tot bestand verschillen. Dit geldt overigens voor alle containerbestanden en dat maakt het verschil. Het lijkt zo simpel als we zeggen “ik maak er wel even een avi van”.


Als we niet van deze materie op de hoogte zijn, kunnen we aardig voor de gek worden gehouden en wordt ons een videofilm met een FlashScan8 via ProRess op een Apple computer binnengehaald, verkocht als een uncompressed quicktime.

Wat is een codec?


Codec is een afkorting die staat voor COderen en DECoderen. De meeste videobewerkingsprogramma’s hebben een eigen codec of maken gebruik van een codec onder Windows die als DLL beschikbaar zijn. Een codec wordt toegepast om b.v. een film in een handelbaar bestandsformaat te brengen zodat een programma ermee kan werken. Dodec’s maken gebruik van compressie. Dit kan ‘lossy” compressie zijn (compressie met kwaliteitsverlies) en “Losless” compressie (compressie zonder kwaliteisverlies). Met codec’s moeten we voorzichtig zijn. Zo maakt een DV codec van onze films een bitrate van slechts 3,16 Mb/sec. Als we hiervan met een codec MPEG gaan maken blijft aan het einde niet veel meer over.


Om deze reden maken wij een ongecomprimeerde avi zonder codec en hebt u een perfecte basis om aan het einde (na bewerking)  een hoge kwaliteit over te kunnen houden. Onze films hebben een bitrate van 54 Mb/sec. (u leest het goed... 54 Mb per seconde).

Betere stabiliteit door gebruik van nieuwe laserpositie


Ik heb mijn scanner zodanig ontwikkeld, dat ik direct kan inspelen op nieuwe technieken. Kunnen we al eenvoudig van camera en lichtbron wisselen, ook bij de laser kunnen we van de nieuwste technieken gebruik maken.


Een laser is uiterst nauwkeurig. Juist door deze nauwkeurigheid kan snel instabiliteit ontstaan. De oude positie van de laser gaf instabiliteit. Door gebruik te maken van een nieuwe laserstand heb ik dit probleem opgelost.  Ook lassen hebben nu een snellere correctie van slechts twee beelden.


De scanner heb ik voorzien van een industriële fotocamera, een 3 CCD van  JAI met een top objectief van KOWA. Deze combinatie levert haarscherpe beelden en prachtige kleuren. De beelden worden opgenomen d.m.v. High Speed fotografie met een snelheid van 20 μs oftewel 1/50.000 sec.

Optimale scherpte door gebruik van puntlicht


Het lijkt een obsessie, steeds meer uit dat piepkleine beeldje te willen halen. Het is een onderbuik gevoel te weten dat er nog meer in zit dan dat ik er tot heden heb uitgehaald. Na wat experimenteren blijkt dit gevoel juist.


Mijn uitgangspunt is het maximale uit films te halen en het liefst bij de basis, zonder digitale ingrepen. Scherpte en detaillering moeten optimaal zijn. Om dit te kunnen bereiken heb ik voor mijn scanner hoogwaardige componenten gebruikt zoals camera, lens en lichtbron.


Optimale scherpte uit zich vooral in het herkennen van de kleinste details. Deze scherpte bereiken we door direct licht te gebruiken. Uit ervaring weet ik dat diffuus licht onscherpte veroorzaakt.


Ik ben gaan experimenteren met puntlicht en tot mijn grote verbazing is dit het meest optimale wat ik tot heden uit een filmpje heb kunnen halen. Natuurlijk is het een combinatie van alle componenten die ik gebruik maar deze kwaliteit had ik niet durven dromen.

Twee dubbel 8 mm filmpjes uit 1961 gescand met mijn nieuwe puntlicht

Dubbel 8 mm filmpje uit 1961 gescand met gebruik van mijn nieuwe puntlicht

Super 8 mm filmpje uit 1972 gescand met mijn nieuwe puntlicht

Systeem vergelijk Rank-Cintel en de vernieuwde Müller HM73 Photo Framescanner met puntlicht


Sinds tientallen jaren wordt het Flying-Spot scan systeem gezien als ‘s-werelds beste systeem om films te digitaliseren. Dankzij de heer C.P.A. de Meer uit Zwolle kreeg ik de mogelijkheid mijn systeem te vergelijken met een Flying-Spot systeem. De heer de Meer moest hiervoor naar het buitenland en heeft drie films met een Rank-Cintel Flying-Spot scanner laten digitaliseren. Omdat de Rank-Cintel met video werkt en ik beeld voor beeld scan en de film de snelheid geef zoals die is opgenomen (in dit geval 16 bps) was het nog een hele klus de beelden enigszins gelijk te laten lopen. Mijn testresultaat ziet u in bovenstaand filmpje.

Dubbel 8 mm filmpje uit 1970 gescand met mijn nieuwe puntlicht

Zie voorbeeldfilmpjes op ons filmkanaal op Vimeo

De laser heb ik diagonaal opgesteld waardoor een puls wordt gegeven op de plaats waar de foto wordt opgenomen. Dit geeft een betere stabiliteit van het beeld. Op linkse foto is de laserpunt in het filmvenster duidelijk te zien.


De intensiteit van de laser wordt geregeld door een optisch lensje die ik voorzien heb van een enkelvoudig polarisatiefilter. Hiermee kan de laser zodanig worden afgeregeld dat perforatie met een transparante omgeving, zoals bij duplicaatfilm, kan worden afgetast.